De ambassadeur in je organisatie is degene die je organisatie vertegenwoordigt, niet omdat het moet maar omdat het vanuit enthousiasme komt. De energie die vrijkomt bij iemand die staat voor de organisatie werkt aanstekend op een ander. Dat is de reden waarom je als organisatie een goede ambassadeur waardeert. Deze ambassadeur kan nieuwe medewerkers laten ervaren hoe het is om in je organisatie te werken. Uitleg geven wat je organisatie bijzonder maakt, maar ook reële casussen geven over uitdagende situaties. Dat is wat een medewerker een ambassadeur maakt.
Een goede eerst indruk is alles bepalend. Als nieuwe medewerker stap je de organisatie in, de sfeer, de mensen en de verhalen komen je tegemoet. Wat is de eerste indruk van de organisatie op nieuwe medewerkers? Welke rol heeft de ambassadeur en wat doet de eerste indruk met de ambassadeurs in spe? Vragen die je als organisatie aan jezelf kan stellen. Op het moment van kennismaken met een (mogelijk) nieuwe collega zit je misschien is de flow van de dag. Je hebt al een aantal afspraken achter de rug en zit misschien net in een moeilijk beleidsdocument. Dan omschakelen naar een kennismakingsgesprek met een potentiële ambassadeur is lastig, maar heel waardevol.
Een warm welkom en een goede eerste indruk zijn bepalend voor het verdere verloop van de reis naar het ambassadeurschap van een nieuwe medewerker. Je anders voordoen dan je bent als organisatie heeft geen zin, maar bewust zijn van de wereld waarin de persoon binnenstapt is een goed begin. Wat ziet, hoort en ervaart deze persoon. Is dit typerend voor de organisatie en daarmee gelijk een goede check of iemand past bij het team of is de timing misschien niet handig geweest en vraagt de situatie wat uitleg. Een waardevolle toevoeging aan een warm welkom is de ambassadeur. De ambassadeur kan tussen de regels door situaties toelichten, maar ook uitdragen hoe de organisatie in elkaar zit en waar deze voor staat.
Voordat een medewerker een ambassadeur is vraagt dit ook input van de organisatie. Na de eerste indruk en het warme welkom is het tijd voor verdieping. Aan de ene kant wordt de medewerker ingewerkt in de rol die de medewerker gaat vervullen in de organisatie, maar aan de andere kant is het ook belangrijk de medewerker wegwijs te maken in de waardes van de organisatie. Er zijn vele mogelijkheden om dit vorm te geven. Dit kan door momenten te organiseren waarop nieuwe medewerkers samen komen en input krijgen, maar dit kan ook door video’s of gedrukte middelen.
Met kennis overdragen alleen kom je er niet, de grootste leerschool is de dagelijkse gang van zaken in je organisatie. Hierin komt de kracht van de ambassadeur duidelijk naar voren. Deze medewerker kan als ambassadeur laten zien en laten ervaren hoe het DNA van je organisatie in de praktijk eruit ziet. Hoe het van een tekst omgezet wordt naar dagelijkse handelingen. De ambassadeur maakt zich hiermee als een soort buddy voor de nieuwe medewerker om het warme welkom een vervolg te geven.
Na verloop van tijd is de nieuwe medewerker niet meer nieuw. De werkzaamheden waar de medewerker voor is aangenomen zijn eigen gemaakt en de eerste indruk is omgezet naar een teamgevoel. Waar op rol niveau het functioneren besproken wordt is het ook aan de leidinggevende om te bepalen hoe de ontwikkeling van de medewerker is. Hoe voelt de persoon zich in de organisatie. Is er sprake van een nieuwe ambassadeur die ingezet kan worden als vertegenwoordiger van de organisatie? Een medewerker die de organisatie vertegenwoordigt en de waardes uitdraagt waar ze als geheel voor staan. Dat is waar je als organisatie je sterk voor maakt, ambassadeurs die je organisatie uitdragen met de waardes waar je voor staat.