In onze vorige blog kun je lezen de verschillen inzien tussen een baas en een leider. In de blog van deze maand kijken we hoe je eigen gedrag en houding invloed heeft op de houding en gedrag van je baas/leider. Natuurlijk vragen we ons allemaal wel eens af hoe kun je gedrag positief beïnvloeden?
We zeggen vaak actie reactie. Ons gedrag (actie) heeft rechtstreeks effect op het gedrag van de ander (reactie). Dit gegeven kun je dus eenvoudig gebruiken om invloed uit te oefenen op de communicatie tussen jou en de ander.
Verandering van de ander, begint bij jezelf. Je kunt een ander niet veranderen, toch heb je wel invloed op de reactie van de ander. Dit kun je bijvoorbeeld doen als je een gesprek ingaat. Als je wil dat de tegenpartij je gaat volgen kies je zelf voor de leiding. Maar wil je dat de tegenpartij komt met ideeën en het nemen van initiatief. In dat geval laat je de ander het woord doen, hierdoor geef je de tegenpartij de ruimte om tot een antwoord te komen.
Neem de ander mee in je visie. Door regelmatig je visie te delen kent men jouw gedachtegang. Als je iets nieuws gaat introduceren werkt dit het zelfde.
Denk positief. Niemand staat ’s morgens op met als doel het je moeilijk te maken. Leidinggevende, medewerkers of samenwerkingspartners allemaal hebben we hetzelfde doel. Denk eraan hoe jij het verschil kan maken.
Wees een drijfveer voor een ander. Als je de drijfveer van een ander kent, dan begrijp je welke taal je moet spreken om aan te sluiten bij de ander. Dezelfde taal spreken zorgt voor een snellere verbinding. Denk na over hoe dat geen wat jij wilt aansluit bij de motivatie van een ander.
Wees open, eerlijk en nieuwsgierig in je communicatie. Is je basishouding open, eerlijk en nieuwsgierig, dan krijg je ook vertrouwen van je leidinggevende. Vertrouwen is zoals vaker bewezen een draagvlak om commitment te krijgen.
Wees positief. Mensen die positief zijn hebben positieve ervaringen, verwacht je het positieve dan zie je ook het positieve. Negatieve mensen verwachten het negatieve en zien dit dus ook. Ook met positieve verwachtingen zullen er tegenslagen zijn, maar je zal met meer vertrouwen de toekomst zien.
Humor zorgt voor positieve werkrelatie. Humor relativeert, verbindt en verfrist. Lachen werkt aanstekelijk en het is gezond. En nog mooier: het raakt ons hart. Door een grapje zijn al heel wat gespannen situaties opgelost. Samen lachen haalt dan net even de druk van de ketel, waardoor de lucht meteen opklaart.
Weerstand bespreekbaar maken. Ervaar je weerstand bij een ander, probeer het niet te verdoezelen of te overbluffen maar maak het bespreekbaar. Wees geïnteresseerd in de oorzaak van de weerstand. In veel gevallen zit er een zorg of behoefte onder, die gehoord moet worden. Wanneer je dit niet doet blijft de weerstand je achtervolgen.