Drukte managen na de vakantie? Zo doe je dat.
11 augustus 2020
Het belang van een goede werksfeer
12 november 2020

Tips om effectiever te zijn op je werk.

Nadat we in onze laatste blog hebben uitgelegd hoe je drukte kunt managen. Zullen we deze maand tips geven hoe jij, elke dag meer kunt bereiken en effectiever kunt zijn.

Onze tips
– Maak wekelijks ruimte vrij in je agenda om een paar uur te besteden aan: nadenken en plannen – dat is slechts ongeveer 5% van je werkweek. Hoe drukker je bent, hoe meer je moet plannen. Plannen maken is relatief eenvoudig: het lastige is de uitvoering van het plan.

– Ontwikkel jezelf, word beter in wat je doet. Probeer in feite de allerbeste te zijn in wat je doet. Wees in een paar onderwerpen uitstekend, in plaats van in veel onderwerpen gemiddeld of ondermaats. Vindt je niche en specialiseer je.

– Ga eens weg van je bureau om creatief en innovatief te denken. De beste en meeste ideeën komen meestal spontaan wanneer je ze het minst verwacht. Stel vast wanneer jij je beste ideeën krijgt.

– Zelf problemen oplossen kan moeilijk en soms overweldigend zijn. Zoek een maatje of collega om over de problemen te praten. Door je uitdaging aan hen uit te leggen en te verwoorden, wordt je gedwongen om je eigen denken te verduidelijken door jouw uitdaging onder woorden te brengen.

– Maak een keuze en wees beslissend. Stel het niet uit. Doe het, delegeer het of dump het. Vraag je niet af waar je beginnen moet, maar begin. Voer niet alleen de taken uit, die jij gemakkelijk vind of past binnen je comfortzone. Doe wat effectief is en doe wat nodig is.

– Vind manieren om terugkerende taken te stroomlijnen. Je hoeft immers het wiel niet nog een keer uit te vinden. Dit kan de tijd die nodig is verminderen en de kwaliteit van de uitkomst verbeteren.

– Tot slot analyseer jezelf eens. Houd bijvoorbeeld een week lang een gedetailleerd dagboek bij om te zien waar je werkelijk mee bezig bent. Analyseer en beoordeel, is dit het beste gebruik van je tijd? Hoe zou je, je werktijd kunnen verminderen en in die tijd effectiever kunnen zijn?

Succes!

Top