Naast tevredenheid onder medewerkers is de betrokkenheid van medewerkers een mooie maatstaaf. Hiermee kun je het welzijn van de medewerkers binnen je organisatie te meten. Uit verschillende onderzoeken is gebleken dat de productiviteit van betrokkenheid medewerkers tot wel 43% hoger kan zijn. En ja, wie wil dat nou niet?
Naast dat medewerkers productiever zijn. Zijn er ook andere aspecten die interessant zijn voor organisaties. Zo zijn betrokken medewerkers loyaler waardoor het ongewenst personeelsverloop en ziekteverzuim zullen afnemen.
In sterke mate bepaald medewerkersbetrokkenheid de motivatie, emotionele binding en enthousiasme. Betrokken medewerkers zijn dus sneller bereid een stapje extra te doen voor hun werkgever.
Medewerkerstevredenheid vs Medewerkersbetrokkenheid
Simpel gezegd is medewerkersbetrokkenheid de volgende stap van tevredenheid. Een medewerker kan tevreden zijn, maar dat zal nog niet zeggen dat hij/zij ook daadwerkelijk hart heeft voor de organisatie.
Medewerkerstevredenheid is afhankelijk van de tevredenheid die de werknemer voelt bij zijn/haar huidige werk situatie. Hierbij kan onderscheid gemaakt worden in aspecten als; Werkomstandigheden, Compensatie & beloning, Werkinhoud, Samenwerking en Communicatie.
Wanneer een medewerker zich betrokken voelt bij de organisatie zal hij/zij zich identificeren met de kernwaarde van de organisatie. Zowel de tevredenheid als betrokkenheid van medewerkers hebben invloed op de organisatieprestaties, personeelsbehoud en klanttevredenheid.
Hoe verhoog je betrokkenheid?
Leuk die betrokkenheid, maar hoe verhoog je dit eigenlijk? Verschillende pijlers worden gebruikt om de medewerkersbetrokkenheid een boost Ā te gegeven:
– Het waarmaken van verwachtingen
Wanneer de kernverwachting van medewerkers op een juiste manier wordt ingevuld ontstaat er ruimte om tevreden medewerkers te transformeren naar betrokken medewerkers.
– CreĆ«er een energieke omgeving
Medewerkers dienen energie in zichzelf en het werk te vinden, dit kan door het creƫren van juiste stimulansen bijv. door middel van secondaire arbeidsvoorwaarden maar een werkklimaat creƫren wat motiveert zal ook helpen.
– Betrek medewerkers bij het succes van de organisatie
Medewerkers raken meer betrokken wanneer zij weten hoe een organisatie presteert. Waarom zou je je medewerkers niet betrekken bij jullie successen.
– Samen doen
Door projecten gezamenlijk op te pakken wordt het verantwoordelijkheidsgevoel overgebracht tussen collegaās. Energie van mede collegaās is aanstekelijk, daarom is het samenstellen van uitgebalanceerde teams cruciaal.
– Vrijheid en verantwoordelijkheid
Wanneer medewerkers de vrijheid krijgen om zelf met initiatieven te komen. Zullen zij zich ook verantwoordelijk voelen over de uitvoering van de initiatieven. Krijgt niet iedereen energie van een eigen idee wat uiteindelijk succes oplevert? Het is van belang dat er duidelijke kaders worden verschaft. Zodoende weten medewerkers waarbinnen ze kunnen bewegen.
De leidinggevende heeft voornamelijk een coachende rol, waarin het zijn taak is om de juiste randvoorwaarden te creƫren voor zijn/haar medewerkers.